Автор разработки урока: Гаврикова Светлана Анатольевна, учитель английского языка МБОУ СОШ пос. Радченко Конаковского района Тверской области
Конспект урока английского языка Класс: 6 Тема урока: Достопримечательности Лондона Тип урока: урок повторения и систематизации изученного Форма урока: урок-игра
Цели урока: Образовательные: - организовать повторение изученной лексики; - закрепить умения в употреблении определенного артикля; - создать условия для обобщения знаний о достопримечательностях Лондона. Развивающие цели: - создать условия для развития умений во всех видах речевой деятельности; - содействовать развитию памяти, внимания, воображения. Воспитательные цели: 1. способствовать развитию культуры взаимоотношений при работе в группах и коллективе; 2.содействовать развитию интереса к изучению английского языка, культуре и традициям Великобритании.
Оборудование: - презентация или плакаты с достопримечательностями Лондона; - карточки с заданиями по английскому языку; - карточки с вопросами и ответами; -красная, желтая, зеленая дорожки; - медали и ордена для участников игры.
Количество участников: Три команды, жюри, зрители. Класс делится на три команды по 3-4 человека и зрителей. В каждой команде выбирается капитан.
Алгоритм игры: I. Первый тур 1. Warming-up Принимают участие все обучающиеся. 2. Use of English В этом конкурсе участвуют капитаны команд. Они получают карточки с заданием и выполняют его в течение 2-х минут. Победителем в этом конкурсе считается тот, кто быстрее всех и правильно выполнит данное задание. Данное упражнение дублируется в презентации, все обучающиеся выполняют его. Проверить правильность выполнения задания можно по ключу, который размещен в презентации. 2. Reading Comprehension Задача команд – прочитать текст и определить, о какой достопримечательности Лондона идет речь. 3. Speaking Команды готовят домашнее задание: сообщение по теме “Why do people from different countries want to visit London?”. В течение 2-х минут представители команд дают свои ответы. По итогам трех конкурсов жюри подводит итоги, и команды переходят во второй тур. Команде-победительнице предоставляется право выбора дорожки: -красная дорожка имеет два этапа; на этой дорожке нельзя ошибаться, но можно сыграть ва-банк, ответив правильно; -желтая дорожка имеет три этапа; можно ошибиться один раз. -зеленая дорожка имеет четыре этапа; можно ошибиться один раз. II. Второй тур. В основном туре принимает участие один из членов команд. Участники основного тура выбирают по очереди одну из девяти тем по теме «Лондон», которые представлены в презентации, и отвечают на вопросы учителя. Начинает игру участник, находящийся на зеленой дорожке. Если ответ на вопрос не прозвучал, вопрос адресуется зрителям, и ответивший на вопрос правильно получает орден. Победителем становится та команда, которая первой пройдет все этапы конкурса. Далее игра продолжается за первое и второе места. III. Третий тур. На оставшиеся вопросы отвечают зрители, получая ордена за правильный ответ. IV. Четвертый тур. Награждение. Командам вручаются медали за 1,2, 3 места.
Ход урока
I. Организационный момент 1.Приветствие Teacher: Good morning, boys and girls. Glad to see you. How are you? 2. Определение темы урока Look at the screen and read the saying “When a man is tired of London he is tired of life”. What is it about? Pupils: (Ориентировочные ответы обучающихся) - It is about London and its sights. - There are a lot of things to see and visit in London. Teacher: That’s right. So, the topic of our lesson is “London’s Sights”. We are going to have an unusual lesson today. We‘ll play the “Umniki &Umnitsi” game. We have three teams and the spectators. Every team has a captain. I think you are ready to start our game. Good luck! 3. Warming-up Let’s prepare for the game. Everybody will take part in it. Answer my questions:
London is the capital of the UK, isn’t it? There are lots of places to visit in London, isn’t it? Are there any cinemas, theatres and museums in London? Is London rich in parks and gardens? Are Londoners proud of their city? Would you like to visit London?
II. Повторение и систематизация изученного. The First Round 1. Use of English Now we go over our game. Captains, come here. Take the cards and do this exercise. You have 2 minutes to do it. Fill in the gaps with the or with no article as necessary:
London is (1)… capital of (2) … UK. It is (3)… biggest city in (4) … Britain. (5)… London stands on (6)… Thames. The city is more than two thousand years old. (7)… London’s most famous sights are (8)… Tower Bridge, (9)…Big Ben and (10)… Houses of Parliament, (11)… Trafalgar Square and (12)… St. Paul’s Cathedral. (13)… Oxford Street is (14)… London’s main shopping centre. You can find many old and new beautiful parks in (15)… city. (16)… largest park in (17)… London is (18)… Hide Park.
2. Reading Comprehension And now Reading Comprehension comes. You’ll work in teams. Read the text. What sight is it about?
Hundreds of years ago it was a castle. It was planned by William the Conqueror to defend London. It was a fortress and a royal palace. For many years it was a state prison. Many famous and infamous people were kept there. It is a museum now. There are a lot of interesting collections in it. The ravens are another famous sight. The legend says that without them it will fall. At present many people visit it as a museum. Answer Key: the Tower of London
3. Homework You had a task to prepare a short report on the topic “Why do people from different countries want to visit London?” Be ready to talk to us about it. You have two minutes for your answers. В течение 2-х минут представители команд дают свои ответы. Our jury will sum up the results. По итогам двух конкурсов жюри определяет победителей. Команды выбирают дорожки.
The Second Round Decide who will take part in this round. Choose your tracks. You can see nine titles. Choose one of them, listen to the question and answer it. Обучающиеся выбирают одну из ключевых позиций, отвечают на вопросы и переходят по дорожкам на разные этапы согласно условиям игры. (Приложение 1) The History of London Symbols Transport The sights of London The Royal Family Churches and Cathedrals Monuments Parks and Gardens of London Museums
III. Заключительный этап урока. 1. Our game is over. Our jury can sum up the results of the game. 2. Thank you for your taking part in the game. Did you like today’s lesson? Who was the best player? Your marks …
Приложение 1 1. The History of London In those days people usually built houses of wood, and they were near one another. Sometimes there were fires in the city, but they were usually very small. On Saturday, 2nd September was a strong wind and a big fire began. It started in the house of the king’s baker, near London Bridge.
Question: What historical event is it about? Answer key: the Great Fire of London
2. Symbols This tower stands near the Houses of Parliament. You can see the clock in the tower and hear the bells. You hear them every hour.
Question: What symbol of London is this? Answer key: Big Ben
3. The Royal Family It is the official residence and London home of the Queen when she is in London.
Question: Where does the Queen live when she is in London? Answer key: in Buckingham Palace
4. The sights of London It was built in 1894. It opens and ships go up and down the River Thames.
Question: What sight of London is this? Answer key: Tower Bridge
5. Transport These women wear bright coats and hold a red-and- white stick with a circular sign on the top. They stand at zebra crossings and help children to cross the street.
Question: What are these ladies? Answer key: Lollipop Ladies
6. Churches and Cathedrals It was built by King Edward in 1065. The coronation of all British Kings and Queens takes place in this cathedral. Here you can see the tombs of many British Kings and Queens and other famous people.
Question: What cathedral is this? Answer key: Westminster Abbey
7. Monuments The centre of London is Trafalgar Square. Some people say it is the most beautiful place in London. In the middle of the square stands a tall column.
Question: Whose figure can we see on the top of the column? Answer key: the figure of Admiral Nelson
8. Parks and Gardens of London London is rich in parks and gardens. They are full trees, grass, flowers and water. In central London you can visit Hyde Park, Green Park, St. James’s Park, Regent’s Park and Kensington Garden.
Question: In which of them will you find London Zoo? Answer key: In Regent’s Park 9. Museums You can meet great characters of history and art in this museum. Here actors, film stars, pop singers and sportsmen come face to face with famous politicians. There is a special place for the Queen’s family: the Queen, her husband, their children and other members of the Royal family. Question: Where can you meet all these famous people? Answer key: In Madam Tussaud’s